Om oss

Follow us:

Systemisk Pedagogikk

Utvikling av tydelig klasseledelse og godt læringsmiljø

Systemisk pedagogikk bygger på systemisk forståelse, som på en helt ny måte blir tatt med inn i en pedagogisk sammenheng, inn i skolens klasserom og lærerens hverdag

Vår systemiske forståelse springer ut av at vi som mennesker er knyttet sammen i relasjonelle systemer der vi gjensidig påvirker hverandre.


Spørsmål vi tar opp i systemisk pedagogikk er

  • hvordan påvirker vi hverandre i klasserommet
  • hvordan skape og opprettholde gode relasjoner til alle elever
  • hvordan påvirker samarbeidet med hjemmet skolehverdagen
  • hvordan påvirker vår personlighet og våre erfaringer oss  som pedagoger

 


Systemisk pedagogikk bygger blant annet på teori og forskning fra pedagogikk, psykologi, systemisk teori og familieterapi, samt kompetanse, erfaring og innsikt fra pedagogisk arbeid og arbeid med metoden systemiske konstellasjoner.

Systemisk tilnærming til pedagogisk arbeid og

utvikling av tydelig klasseledelse og godt læringsmiljø.

Camilla Lund-Larsen


Camilla P. Lund-Larsen er gründeren bak Systemisk Pedagogikk. Hun er utdannet adjunkt ved Høyskolen i Vestfold og har arbeidet som lærer i barneskolen i over ti år. I tillegg er hun Sertifisert konstellatør med utdannelse innen systemiske organisasjon- og familie konstellasjoner fra Hellinger Instituttet i Norge.

Min historie


I 2003 etablerte jeg et enkeltmannsforetak for å starte på min drømmereise. Min drøm er kunne være med å utvikle den norske offentlige skole slik at enda flere elever opplever skolehverdagen som et positiv sted å være og et godt sted å lære.


Gjennom ulike utdannelser og kurs, har jeg vært på jakt etter både etablert kunnskap og mer alternative tilnærminger til hvordan vi mennesker lærer, hvordan vi påvirker hverandre og hvordan vi kan legge til rette for en positiv utvikling for individ og samfunn.


I 2006 var jeg utdannet allmennlærer og startet mitt liv som barneskolelærer. Praksissjokket var stort, for meg som for mange andre. De første årene var preget av mye og tidkrevende arbeid, en bratt læringskurve og tvil over at dette yrket var noe for meg.


Min nysgjerrighet om hvorfor ting var som de var, og troen på at dette må man kunne gjøres på en bedre måte, førte meg til videre studier. Gjennom pedagogikk- og veiledning-studier kom jeg over systemiske tanker som vekket min interesse. De gav meg nye perspektiver og gjorde at jeg så flere dimensjoner av samspillet i skolen.


Jeg ville vite mer og begynte på en tre års utdannelse innen systemisk familie og organisasjonsarbeid. Her arbeidet vi mye med systemiske konstellasjonsoppstillinger, som er en psykoterapeutisk familieterapi-metode. Jeg fikk dypere innsikt i hvordan vi mennesker påvirker hverandre helt fra unnfangelsen, gjennom fødsel og barndom, og fram til den vi er i dag.


Parallelt med utdannelsen var jeg i jobb og jeg så mer og mer hvordan denne kunnskapen kunne være nyttig i min jobb som lærer. Jeg har selv familie og barn, så også familiens betydning og samspill ble en viktig del av min erfaring og kunnskap.


Det er denne kombinasjonen av kunnskap og erfaring fra lærerutdannelse, jobben som lærer, og den systemiske kunnskapen og erfaringen, jeg ønsker å dele med deg gjennom Systemisk Pedagogikk. Jeg opplever at et systemisk perspektiv er en god tilnærming til innsikt i hvordan vi som mennesker påvirker hverandre og hvilke faktorer som er med på å påvirke vår kommunikasjon, relasjon og samspill.


Som lærer er din fagkompetanse og evne til å lære bort selvfølgelig viktig. Men deg som person og hvordan du er, er enda viktigere for kvaliteten av den jobben du gjør. Dette handler om deg som fagperson. Jeg har savnet kunnskap og bevisst arbeid med min fagpersonlige utvikling i min jobb som lærer. Jeg opplever at det derimot er en generell holdning som sier " sink og swim"! Du må på en måte klare deg selv…


Læreryrket er på mange måter et ensomt yrke. Mange lærere er heldig og har gode ledere og kollegaer rundt seg som er både støttende og behjelpelig. Men det er også mange som opplever å stå alene med utfordringene de møter i hverdagen.


Mitt ønske er at ingen lærere skal stå alene.


Jeg vil at vi sammen, på tvers av skoler og kommuner, skal kunne arbeide for vår egen fagpersonlige utvikling slik at vi er best mulig rustet til å være de gode lærerne vi har potensiale til å være.


På disse sidene vil jeg derfor gi deg kunnskap, inspirasjon og hjelp til utvikling av deg som fagperson, slik at du kan skape et godt læringsmiljø og til å bli enda bedre på klasseledelse i din jobb. 


Jeg gleder meg til å samarbeide med deg!



Vil du jobbe med oss?

Copyright @ All Rights Reserved